Begivenheder og ferie

På Thyholm Skole er traditioner vigtige!
Vi værner om dem, vi glæder os til dem, vi sprudler i dem. Og mange af vores traditioner deler vi gladelig med hele verden som gæst. Skolen nyder godt af en meget stor opbakning af forældre og lokalsamfundet, og vi slår ofte dørene op, så alle kan være med.

• Morgensamling i indskolingen hver torsdag kl. 8-8:15 på torvet, hvor forældre og bedsteforældre er velkomne.
  • Morgensang på mellemtrinnet hver tirsdag og torsdag kl. 8-8:15.
  • Morgensamling i overbygningen hver onsdag kl. 8-8:15.

• Skolernes Motionsløb er den årlige begivenhed inden vi alle går på efterårsferie i uge 42. På Thyholm lyder startskuddet endda fra en rigtig kanon! Forældre og andre interesserede er mere end velkomne til at deltage og dyste i lidt løb med eller mod børnene - eller hvis man vil op mod klasselæreren, er det her, man skal slå til!

• Syng Sammen-morgen afholdes fire gange årligt i Multisalen.  Klasserne fra 0.-6. årgang har udvalgt sangene og klasserne står selvfølgelig på scenen og synger for i kor. En skøn morgen, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage!

• I december rykker vi Syng Sammen-morgenen ind i Hallen, for der er mere end fuldt hus, når vi slår dørene op til årets LUCIAOPTOG, som 4. klasserne gennemfører, inden vi synger julen i møde sammen med alle, der har lyst. Vi starter hver gang kl. 8:00, men kom i god tid, for vi bliver mange!

• Juleindledning - på Thyholm Skole indleder vi hvert år julen med et besøg i Hvidbjerg Kirke på den sidste skoledag, inden vi holder juleferie. Vi går i samlet trop fra skolen i vintermørket kl. 8:00, og i kirken venter der os altid en skøn musikalsk oplevelse fra vores valghold i musik. Vi synger årets udvalgte julesange, og så har præsten hvert år en helt særlig udlægning af julens glade budskab forberedt til os. Tilbage på skolen hygger vi i klasserne og glæder os allerede, til vi ses igen i det nye år!

• Påskeoptakt bliver 0.-3. klasserne og 4.-6. klasserne hvert år inviteret til i Hvidbjerg kirke. Her bliver der opført enten et skuespil, et musikstykke, en oplæsning eller givet en fortælling om påsken. Optakten er som oftest placeret i ugen op mod påskeferien.

• Juleklippedag holdes for hele skolen i slutningen af november eller starten af december. På Thyholm Skole elsker vi at pynte op til julen, og der bliver hygget igennem i alle klasser.

• Bedsteforældredag i indskolingen afholdes hvert år i november/december. En dejlig dag, som ofte krydres med juleklip – og altid med kaffe og kage.

• Studieture/lejrskoler

Nogle studieture planlægges fra år til år, andre ligger mere fast, fx

6. klasserne til Bornholm

10. klasserne tager gerne på studietur i udlandet - tidligere Paris og London

• Årets forårsmusical, som er et samarbejde mellem 4., 5. og 6. årgang
    6. klasse er på scenen, mens 4. og 5. årgang agerer kor og dansere. I mange år har vi været så heldige, at én af vores dygtige musiklærere, Susanne Schou, har skrevet både musikken og dramaturgien til musicalen. Interesserede fra børnehave til plejehjem inviteres til generalprøven, mens forældre og søskende på de tre årgange inviteres som publikum ved premieren.

• Tværsuger er anderledes uger, hvor vi dyrker noget helt særligt - og altid spændende. Tværsuger afholdes for hele skolen mindst to gange årligt. I tværsugerne arbejder hele skolen nogle gange med samme emne, andre gange er det forskelligt for de forskellige afdelinger. Nogle gange vælger vi, at klasserne brydes op, og eleverne arbejder på tværs af årgange og afdelinger.

• Idrætsdagen er for hele skolen et af årets højdepunkter, når der dystes blandt store og små om at vinde årets gyldne trofæ. Vi aflyser naturligvis ved dårligt vejr – men det er vist kun sket en eneste gang i historien, at vejret var SÅ dårligt, at vi ville gå glip af idrætsdagen!

• Volleydagen i december er en stor begivenhed for særligt overbygningen på Thyholm Skole. Vi starter med indmarch i hallen kl. 8:00, hvor alle klasser møder udklædte op! En fantastisk flok af sjove, flotte, hæslige, skræmmende, smukke spillere! Herefter spiller holdene, blandede samt rene drenge- og pigehold, fra alle klasser mod hinanden dagen lang. Til slut møder vinderholdet lærerholdet i den store finale – og der gives kamp til stregen, begge veje! Sejren udløser selvfølgelig en flot vandrepokal, og der gives også pokal til den bedst udklædte klasse.

• Allerede på 4. og 5. årgang begynder volley-træningen, når Thyholm Skole hvert år er vært for KidsVolley for flere af kommunens skoler. Vi har typisk dyster mod både Langhøjskolen, Bremdal og Humlum Skolers elever, og alle har en herlig dag med masser af god motion og godt kammeratskab.

Ferie
Vores skole følger Struer Kommunes overordnede ferieplan. Der er fem ferier i løbet af året samt diverse helligdage. Ferierne kan ses i Aulas kalender, og den seneste udgave af ferieplanen kan også ses på Struer Kommunes hjemmeside.